lørdag 5. mai 2012

New Zealand


Etter Indonesia bar turen over til New Zealand, der hovedfokuset var å få padlet så mye så mulig. Mine dager i New Zealand startet i Taihepe, på en kayakkfabrikk. Jobbet der en uke med å lage kayakker. Veldig intressant å se hvordan den prossessen foregikk. Til slutt fikk jeg også laget min egen kayakk. Alltid artig å ha noe egenprodusert.
Etter jeg var ferdig på fabrikken, møtte jeg opp med Erika (også fra Trysil). Hun hadde allerede bil der, så jeg kjørte med de over til nordøya på New Zealand. Der fikk jeg ordnet meg en egen bil (Toyota Camry) som jeg delte med en annen padler. Bilen og teltet var min bopel for de 3 mnd jeg var i NZ, så det ble campingliv, med grilldress, stormkjøkken og kanskje en øl ell to på kveldene. Som tidligere nevnt så var dette i hovedsak en padletur, så vi var stortsett på de stedene med bra elvepadling, som Okera Falls, Murchienson, Hokitika og Queenstown. I Queenstown ble det også tid for litt downhill og golf. Mange av elvene i NZ har ikke veitilgang, så da var det enten og gå inn med båten på ryggen eller ta hellikopter. For min del var det første alternativet som var det vanligste. Jeg var med på en hellikopterekpidisjon. Turen gikk da over to dager, der vi bodde i ei rett så trivelig lita jaktkoie over natta.

Ikke alle båter havner på elva (utenfor kayakkfabrikken)

Room of doom (sliping av plastikkdeler)

Montering av båt

Matlaging på vei over til nordøya

På veg til elva

Endelig parkert

Så er det bare å tusle i vei

Lunsj ved elvekanten før padlinga starter

På vei opp til Franz Joshep isbreen

På vei ned Franz joshep isbreen sammen med isen

Så var det camp og tørketid

Meg i kayakken med ei linselus i forkant

Hørt skar vi gå no da...

En stokk ved havkanten

Der flyr båta av gårde

På vei mot nye høyder

Da var det to dager til vi så sivilisasjon igjen

Fikk jaggu besøk av en lokal pilot i koja

Utsikt fra dass

Sjøljakta and til middag

Tørkesnora

En av to veier i NZ der forsikring ikke gjelder

En vei inn en vei ut

På vei ut

Queenstown fra oven

Downhill i Qeenstown

Gutta som kan sykle (supermann)

Itte alltid vega/sjoføren er like bra

Mer padling

Pancake rocks

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar