torsdag 19. november 2009

Los problemos

Da var flaksen over for denne gang!
Som noen av dere forventet (dere vet hvem dere er) har vi klart å surre det litt til for oss..
I går tidlig møtte vi opp på flyplassen i Montego Bay for å "færra te Mexico". Men ved innsjekkingen ble vi fortalt at vi ikke fikk bli med flyet ettersom det skulle mellomlande i Miami og vi ikke hadde elektronisk pass og ikke visum. Vi prøvde det vi kunne å overtale de, men vi bestemmer tydeligvis ikke over Obamas regler.. Merkelig nok! 
Uansett, tilslutt ga vi opp og prøvde i stedet å finne på en annen lur måte å komme oss over havet. Redningen ble Kilroy som kunne selge oss billetter via Havana. Vi øynet håp for å samtidig kunne tilbringe noen dager på Cuba, når vi først var der. Men ettersom vi naturlig nok heller kke hadde visum dit, så var visst ikke det noe alternativ. Så ved ankomst Havana, ble vi "vennlig" tatt i mot av bevæpnede menn i uniform og fulgt til transithallen. Her skulle vi allernådigst få være til flyet til Cancun gikk. De prøvde å få oss til å betale for visum i tillegg, men vi slapp ihvertfall det. På transitavdelingen på Havanna airport har de bestemt seg for at "cash is king", så våre visakort og store smil kunne ikke gi oss noe og spise eller drikke. Så det ble noen lange timer og vente, men tilslutt kom vi oss da ihvertfall på flyet og kunne snart sette beina på mexikansk jord, bare en del timer senere enn først planlagt. Men det var ikke over der!! Ved bagasjebåndet måtte vi tilslutt konstantere at sekken min (Meretes) ikke kom frem.
Som en siste glimt av dagens flaks lyste det rødt ved sikkerhetssjekken jeg skulle gjennom etter ankomst. De forlangt å gå gjennom ALL bagasjen min... Da begynte min tålmodighet å briste, men jeg viste de da frem håndbagasjen min. Den inneholdt et backgammon-spill, en sarong og en bok. De ble svært mistenksomme over hvordan jeg kunne reise til Mexico med så lite bagasje. Da fikk de høre det, og jeg viste de kvitteringen for stjålet bagasje. De pakket raskt sammen sekken og vinket meg videre!!
Sekken min ligger nok sannsynligvis i Havanna hos de korrupte fyrene der, men har fått beskjed om at det kommer et nytt fly fra Havanna i kveld og at sekken min muligens kan komme da. Så det er bare å kryssse fingrene for at den gjør det, hvis ikke blir det mye shopping fremover ihvertfall..



Dette er alt vi fikk sett av Cuba:

Men nå tar vi det hele med knusende ro. Vi er i Mexico, skal tilbringe noen dager her i Cancun i håp om at sekken min skal komme, men hvis ikke så setter vi vel bare kursen nedover. Vi har fått oss et rom på et shabby hostell og skal ut å se oss litt om i byen nå snart.. Og sola skinner og alt er ellers bare bra!!



3 kommentarer:

  1. Ja det var jo ikke akkurat overraskende at dere klarte å surre det til.....vi er bare overrasket over at det tok over to uker før det skjedde;-)

    Neida. Synes dere klarer dere bra jeg:-) Det var jo bra dere kom dere videre og sekken kom til rette da!

    Kos dere videre. Her har det regnet i en uke i strekk nå....

    Klem fra storesøster Anita

    SvarSlett
  2. He he he akkurat som jeg selv skulle skrevet det.......(tenkte på det som storesøster Anita har skrevet) Har vel egentlig bare gått å vente på noe som dette her...... Håper dere har det kjempe bra å koser dere masse..... Her nærmer det seg Advent,Desember og juleforbredelser.....Kos der masse..... Klem fra storesøster Bente

    SvarSlett
  3. He, he.
    Kan berolige stores:strene (og alle andre) om at vi har staalkontroll!!!

    -Merete

    SvarSlett